מזה שנים חודש נובמבר ידוע בתור "חודש הקניות" ומי שעוקב יודע שמדובר בחודש עמוס ומלא במבצעים. זה מתחיל ביוזמה של גוגל ShoppingIL, ממשיך ליום הרווקים הסיני והשיא הוא כמובן 'יום שישי השחור' האמריקאי החל ביום השישי האחרון של נובמבר כשמיד לאחריו מגיע Cyber Monday, החג העולמי.
בשנים האחרונות, ופי כמה וכמה מאז נכנס לחיינו וירוס הקורונה, קיימת מגמת עלייה בכמות העסקים אשר מוכרים מוצרים אונליין ברשת האינטרנט במקום בחנויות פיזיות "רגילות", ובהם רהיטים, בגדים, מזון, שירותים ועוד. קיימות סיבות רבות לכך, אך שתי הסיבות עיקריות הן פוטנציאל הכנסה עצום עם מינימום הוצאות בהשוואה לחנות פיזית, וכן העדפה של צרכנים לרכוש מוצרים בנוחות מביתם – טרנד שמזמן הפך להרגל קבוע.
אך לצד היתרונות הרבים שבאחזקה ותיפעול חנות וירטואלית יש לקחת בחשבון כי קיימים חוקים רבים שחלים על בעלי חנות וירטואלית בדיוק כמו על בעלי חנות "רגילה", ואי עמידה בהוראות החוק הרבות עלולה לחשוף את בעל החנות לביצוע עבירות פליליות שדינן מאסר ולתביעות בסכומים של מיליוני שקלים. הדרך להימנע מכך היא לבצע בדיקה משפטית של האתר באמצעות עורך דין לדיני צרכנות, המכיר את חוקי הצרכנות, את הדרישות והאיסורים בצורה מעמיקה ומקצועית.
במשרדנו אודיט מתפקד עו"ד מיכאל גילינסקי כראש מחלקת רגולציה עם התמחות בדיני צרכנות לאירגונים ובתחום האיקומרס. מיכאל אמון על תחום זה, מתפקד כעורך דין לענייני צרכנות ומטפל בנושאים שונים ביניהם: בחינת חשיפות להפרת דיני צרכנות, פרסום מטעה, ליקויים במתן שירותים לצרכן, ליקויים בחיוב צרכנים, ליקויים בהליכי ביטול עסקאות, תקנון אתר, ביטול עסקה באתר איקומרס, מדיניות פרטיות ועוד.
על מה לשים דגש בבנייה ותפעול של חנות וירטואלית?
אם יש לכם חנות מכירות או אם אתם מתכננים לפתוח אחת כזאת, כדאי שתדעו מהם אבני הבסיס של האתר.
מבצעים
במיוחד בחודש נובמבר תראו מגוון רחב של מבצעים בכל אתר אינטרנט שבו תבקרו. קיימים סוגים שונים של מבצעים: מבצעים על המוצרים בקטלוג החנות, מבצעים על סל הקניות, מבצעים על דמי המשלוח, משלוח חינם ועוד ועוד. אתרי מכירות פועלים בצורה שונה זו מזו. ישנם אתרים בהם יש מחירים נמוכים כל השנה, בעוד באחרים יש הורדת מחירים רק בתקופות שיא או בסוף שנה. כמעט בכל החנויות און ליין יש הטבות לרוכשים מעל סכום מסוים בדמות משלוח חינם ו/או משלוח מוזל. קיימים אפיקי שיווק רבים לבעלי חנויות אלקטרוניות כדוגמת פרסום בגוגל שופינג, שיתוף פעולה עם אתרי השוואת מחירים כדוגמת זאפ ו/או פירסום באתרי קופונים אחרים. אין ספק שמבצעים יכולים להניב לא מעט מכירות וכמובן להגדיל את היקף המכירות הקיים. ההמלצה היא כמובן להקים מבצעים והנחות לגולשים של האתר, אך בו עת, יש לשים לב להוראות החוק הקובעות כללים מאוד ברורים על הצגת המחירים בעת מבצע, על זמינות מלאי, ניסוח המבצעים ועוד.
תקנון אתר
לכל אתר סחר ומסחר דיגיטלי חייב להיות תקנון. תקנון אתר בחנות דיגיטלית ותנאי שימוש מהווים את הבסיס המשפטי ומטרתם להסדיר את היחסיים המשפטיים בין האתר, בית העסק ומנהליו לבין הגולשים ולקוחות האתר. חברות סליקת האשראי יסרבו לתת שירות לאתרים ללא תקנון העומד בקריטריונים הקבועים בחוק. לכל אתר צורך בתקנון שונה ויש אתרים שמחייבים תקנון המותאם להם. לדוגמא, בחנות שמוכרת אלכוהול ותוספי מזון צריך לכלול נתונים שונים מבאחרים. לכן, הדרך הטובה והבטוחה ביותר לניסוח תקנון אתר היא להשתמש בשירותיו של עורך דין המתמחה בניסוח תקנונים לחנויות וירטואליות.
ביטול עסקה בחנות וירטואלית
על עסקאות המבוצעות דרך חנות מקוונת חלים חוקים מחמירים יותר מאשר על חנות פיזית רגילה. הסיבה לכך היא הגיונית: כאשר צרכן מבקר בחנות פיסית, הוא יכול לבדוק כל מוצר, לחוש אותו, לראות אותו, לקרוא מהם מרכיבי המוצר, לבדוק את גודלו, נפחו ומידתו ולהחליט על סמך נתונים אלה האם לרכוש אותו או לא. לעומת זאת, צרכן המתעניין במוצר בחנות וירטואלית צריך להסתמך על התיאור אותו מפרסם בעל החנות ועל התמונה שאותה בחר לפרסם המוכר לצד תיאור המוצר. החוק להגנת הצרכן קובע כי בעל האתר חייב לפרסם פרטים מסוימים בחנות בנוגע למוצר, ביניהם את זהות היצרן ואת רכיבי המוצר. כל תיאור חסר או מטעה חושף את בעל החנות לתביעות שיכולות להגיע גם לסכומים של מיליוני שקלים מצד גולשים ולקוחות שהולכו שולל. פעמים רבות נתבע בעל החנות בתביעה ייצוגית ולכן חוק הגנת הצרכן מרחיב את הגנתו על הצרכן כאשר מדובר בעיסקה באתר מכירות; לגבי ביטול עסקת מכר מרחוק שיכולה להתבצע דרך אתר איקומרס, החוק מאפשר ללקוח את הזכות לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר, או ממועד קבלת פרטי העסקה - לפי המאוחר מביניהם. ומצד שני, בעל העסק רשאי לגבות דמי ביטול בגובה 5% מהעסקה או 100 ש"ח - לפי הנמוך מביניהם. במקרים מסוימים החוק אף מאריך את תוקף ההגנה שניתנת לצרכן ומאפשר ביטול עיסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעיה של הלקוח).
רוצים לקבוע פגישת ייעוץ חינם ולהגן על העסק שלכם? הפרה של הוראות דיני צרכנות עלולה לגרום להפעלת אמצעי אכיפה על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ולהטלת עיצום כספי של עד מאות אלפי ש"ח בגין כל הפרה, לתביעה מצידם של צרכנים ופגיעה במוניטין החברה. בואו להגן על העסק שלכם עוד היום!
מוזמנים לתאם איתנו פגישת ייעוץ ללא התחייבות >> עו"ד מיכאל גילינסקי נייד 052-4326617 | טלפון: 03-5616303 | מייל: info@audit-fa.co.il
מדיניות פרטיות
אם האתר שלכם אוסף מידע על מבקרים, מציג פרסומות, ו/או עוקב אחרי מבקרים דרך Analytics (סטטיסטיקות), האתר שלכם חייב שתהיה לו מדיניות פרטיות. מדיניות הפרטיות שלכם כוללת הסבר לשלושה דברים מרכזיים: איזה סוג מידע החנות אוגרת, איך המידע על הגולש נאסף ואיך הוא מאוחסן ונשמר. כל מדיניות פרטיות נכתבת באופן אישי לכל אתר. בעיסקה המבוצעת בחנות מקוונת, לעומת חנות פיסית, מקבלת החנות מידע רב ואישי. בעת הגלישה בחנות מקבלת החנות האלקטרונית מידע על הגולש בעזרת HTTP Referrer, המספק מידע על המקום ממנו הגיע הגולש. לאחר מכן, החנות מקבלת את כתובת הIP של הגולש, שירות הסטטיסטיקה של החנות יכול גם לשמור את רשימת העמודים שהגולש נכנס אליהם (מקביל למדידת פריט לבוש בחנות); כדי למלא את עגלת הקניות שלך ולזהות את הגולש, החנות גם משאירה על המחשב שלו עוגיה (Cookie) המאפשרת לחנות לזכור אותך ואת העדפותייך בפעם הבאה, גם אם לא נרשמת לאתר. ולסיום, לצורך הרכישה באתר הגולש משתף עם החנות גם מידע רגיש לצורך ביצוע המשלוח: את שמו המלא, כתובתו, מספר הטלפון שלו, כתובת הדואר האלקטרוני שלו ופרטי כרטיס האשראי שלו. כתיבת מדיניות פרטיות דורשת ידע טכנולוגי ומשפטי רב ולכן רק עורך דין מוסמך לדיני צרכנות יכול לנסח מדיניות פרטיות שתתאים לאתר שלכם. פעמים רבות בעלי אתרים בוחרים "לקבל השראה" מאתרים דומים בעניין מדיניות הפרטיות, אך יש בעייתיות עם כך: העתקת מדיניות פרטיות מהווה הפרת זכות יוצרים, ובעל זכות היוצרים במדיניות שהעתקתם יכול לתבוע אתכם לפיצוי סטטוטורי עד 100,000 ₪. כמו כן, העתקת מדיניות פרטיות עלולה לא להגן על כל ההיבטים המשפטיים באתר שלכם, כך שברגע האמת תהיו חשופים לתביעות וקנסות.
מדיניות החזרת מוצרים
אף בעל אתר לא אוהב שלקוח מחזיר מוצר שנקנה בחנות האלקטרונית שלו, אך עדיין זהו צורך בסיסי בכל אתר מכירות ומומלץ מאוד לנסח מדיניות החזרת מוצרים כבר בשלב הקמת החנות. למדיניות ההחזרות וההחלפות השפעה מכרעת במהלך הקנייה וגם אחריה. מדיניות ההחזרות שלכם משפיעה באופן ישיר על אחוז הלקוחות החוזרים. אתם עלולים לאבד לקוח שקנה ולא היה מרוצה מהקנייה שלו, אך עם מדיניות החזרות נכונה, הלקוח יוכל להיות שבע רצון גם אם המוצר לא היה לטעמו ובסופו של דבר להפוך ללקוח חוזר. לקוחות חוזרים הם השאיפה של כל בעל חנות אלקטרונית ולכן ההשקעה במדיניות החזרת מוצרים יכולה להפוך את הלקוחות לחוזרים. חשוב שמסמך המדיניות שלכם יהיה במקום בולט באתר, בשפה ידידותית ומובנת ומנוסח באופן ברור. כמובן שגם לאחר כל אלה, עלולות עדיין לקרות טעויות, וכן, טעויות עולות כסף, אך כבעלי אתרי מכירות תוכלו ללמוד מכך, לתמחר את הטעות וללמוד ממנה לפעמים הבאות.
אם אתם בעלי אתר איקומרס או חנות פיזית כדאי שתדעו מהם ימי המכירות המיוחדים של חודש נובמבר, כך שתוכלו לתת הטבות ומבצעים ללקוחות שלכם גם בימים אלה ולהיות חלק מטירוף הקניות.
פירוט על ימי הקניות המיוחדים של חודש נובמבר
שופינג אייאל ShoppingIL ימים שלישי ורביעי 9-10.11.21 מדובר בתשובה הישראלית לימי המבצעים הבינלאומיים של חודש נובמבר. את כל החנויות המשתתפות ב- Shopping IL ניתן לראות באתר היעודי שגוגל ישראל יצרה לכבוד האירוע בו שותפים גם משרד הכלכלה והתעשייה ואתר זאפ השוואת מחירים. החנויות מציעות עד 70% הנחה על מגוון רחב של מוצרים בשלל הקטגוריות הבאות: אופנה, הנעלה, בעלי חיים, חשמל ואלקטרוניקה, טבע ופארמה, טיולים ותיירות, טיפוח ויופי, ילדים, לבית וגן, למשרד ולעסקים, מחשבים וסלולר, מטבח, ספורט, פנאי, צעצועי ילדים, רהיטים, שופינג כללי, תחבורה ותכשיטים. בשנה שעברה הגולשים הישראלים רכשו מוצרים ושירותים בכ- 60 מיליון שקל. השנה, בתי העסק יציעו עד 70% הנחה על מגוון רחב של מוצרים. בין החנויות המשתתפות ביום קניות זה ניתן למצוא את חברת נופשונית, וואלה שופס, KSP, סופרפארם ועוד רבות אחרות.
יום הרווקים הסיני יום חמישי 11.11.21
חג הרווקים הסיני, או בשמו השני, גואנגון ג'י, הוא חג המפורסם בעיקר בקרב רווקים סינים, כדי לחגוג את עובדת היותם רווקים. התאריך, 11 בנובמבר, נבחר כי הספרה 1 מסמלת סינגל/יחיד. בשנים האחרונות הפסטיבל הפך ליום הגדול ביותר לשופינג באינטרנט בעולם, ובסין, הן באינטרנט והן מחוץ לו. גם ישראל, כמו שאר העולם, אימצה בחום את יום זה והמוני ישראלים מחכים ליום קניות זה המבטיח הנחות ייחודיות וחד פעמיות.
רוצים לקבוע פגישת ייעוץ חינם ולהגן על העסק שלכם? הפרה של הוראות דיני צרכנות עלולה לגרום להפעלת אמצעי אכיפה על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ולהטלת עיצום כספי של עד מאות אלפי ש"ח בגין כל הפרה, לתביעה מצידם של צרכנים ופגיעה במוניטין החברה. בואו להגן על העסק שלכם עוד היום!
מוזמנים לתאם איתנו פגישת ייעוץ ללא התחייבות >> עו"ד מיכאל גילינסקי נייד 052-4326617 | טלפון: 03-5616303 | מייל: info@audit-fa.co.il
יום שישי השחור Black Friday
יום שישי, 26.11.21
מיליארדי אנשים בל העולם מחכים ליום שישי השחור כאירוע שיא צרכני. מדובר ביום השישי שפותח את עונת השופינג שבין חג ההודיה בארצות הברית לחג המולד. הוא חל ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר (יום לאחר חג ההודיה). הכינוי נטבע עוד בשנות השישים המוקדמות של המאה ה-20, וזאת בכדי לתאר את העומס והצפיפות הבלתי רגילים בחנויות ובכבישים האופייניים ליום זה.
סייבר מונדיי cyber Monday
יום שני, 29.11.21
זהו הכינוי השיווקי ליום שני שחל לאחר חג ההודיה בארה"ב מדי שנה. הוא נוצר על ידי חברות שיווק כדי להגדיל את היקף הקניות ברשת. המונח הופיע לראשונה ב28.11.05 בהודעה לעיתונות של האתר Shop.org. בהודעה נכתב כי סייבר מאנדיי הופך במהירות לאחד מימי הקניות באינטרנט הגדולים ביותר בשנה ומאז עדיין בכל שנה סייבר מאנדיי מהווה יום משמעותי ביותר לקהילת הצרכנות בכל העולם.
לסיכום, קיימים יתרונות רבים לבעלי חנויות דיגיטליות, אך לצידם זה גם חוקים ומגבלות רבות. התייעצות וליווי של עורך דין לדיני צרכנות לאורך הדרך יכולה למנוע חשיפה של בעל האתר לתביעות, קנסות ולפגיעה במוניטין החברה. עו"ד צרכנות מיכאל גילינסקי ממשרדנו יישמח ללוות ולייעץ בכל הקשור לנושא דיני צרכנות לאירגונים, עסקים וחברות. צרו קשר עוד היום כדי להבטיח את חנותכם.
Comments