Add to Calendar נגישות אתרים
top of page

נגישות אתרים

רשת האינטרנט הפכה בשנים האחרונות למקום הבילוי שלנו, שם אנחנו נפגשים, מקבלים שירותים, עושים קניות ועוד. אולם, האם הגישה למקומות הללו שווה לכולם?

בדומה לתהליך שחל בעולם "הפיזי" בו קיימת יותר ויותר מודעות לצורך לוודא נגישות של בעלי מוגבלויות למשרדי ממשלה, חופי ים, תחבורה ציבורית ובכלל, החל בשנים האחרונות תהליך דומה בעולם הוירטואלי.

נגישות אתרים הוא תחום אשר נהיה יותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות. בימים עברו לא הייתה קיימת מודעות להנגשה של אתרים אך היום, עם הזמן, גדלה המודעות והרצון להפוך את רשת האינטרנט למקום שווה לכולם ועל כן נוצר חוק הנגישות לאתרים ומתוכם תקנות הנגשת האתרים.

בעבר אתרים נבנו עם קוד מיושן וללא יכולת שינוי של מבנה האתר וכיום האתרים הנבנים מתאפיינים בדינאמיות, קלים לתפעול ובעיקר בעלי האפשרות להיות נגישים על ידי שינוי של מבנה האתר. חוקי הנגישות ברשת חלים על אתר קיים, הנותן שירות או מציג מידע לציבור, ותפקידם לאפשר לאנשים עם מוגבלות להפיק ממנו תועלת מירבית הדומה לתועלת שמפיקים אנשים ללא מוגבלות. על פי הנתונים הקיימים, כ- 20 עד 25 אחוזים מהאוכלוסייה נתקלים בקשיי שימוש באינטרנט עקב מוגבלויות. המוגבלויות יכולות להיות עיוורון צבעים, קושי בהבנת תוכן מורכב, יכולת תנועה מוגבלת, חירשות ועוד.

נגישות אתרים

בשנת 2017 נכנסו לתוקפן באופן רשמי תקנות נגישות אתרי האינטרנט בישראל, המחייבות כל עסק בעל מחזור של יותר מ-300 אלף שקל להנגיש את אתר האינטרנט שלו לאנשים עם מוגבלויות. תקנות אלה חלות על כלל האתרים שהם רשות ציבורית או עסק פרטי עם מחזור ממוצע מעל 5 מיליון הנותנים שירותים עבור הציבור הישראלי. עסקים שנותנים שירותים בתחומי המסחר, הבידור, החינוך, הספורט, משרדים, בנקים, מסעדות, חנויות, משרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, ועוד... בעצם, ניתן לומר ולסכם כי אתר אינטרנט נגיש הוא אתר העומד בדרישות תקן 5568 של מכון התקנים הישראלי.


מה צריך להנגיש?


תכנים מכל סוג צריכים לעבור תהליך של הנגשה: בין אם מדובר בתמונות / מסמכים/ תמונות (המועברים על תשתית האינטרנט באמצעות אתרים או אפליקציות) שנועדו לספק שירות ציבורי.

איך מנגישים אתר?


ההנגשה של אתר אינטרנט יכולה להיעשות בדרכים שונות, בין אם הוספת כתוביות, חלופה טקסטואלית/קולית עבור סרטונים המספקים מידע.

הנה כמה פעולות הנגשה שתוכלו לבצע באתרכם -


  • כותרות – כותרת העמוד צריכה להיות ייחודית ותיאורית. הכותרות באתר צריכות להיות בעלות מבנה מדורג וסמנטי. מה זה אומר? כותרת ראשית תהיה יחידה בטקסט ותסומן כH1. כותרות משניות – יכולות להיות רק 2 כותרות משניות בטקסט והן יסומנו כH2, וכן הלאה עם H3.

  • ניגודיות טקסטים – חשוב שתהיה ניגודיות מספקת בין צבע הטקסט לצבע האתר בכדי שייראה היטב. התקן לדרגת AA קובע שרמת הניגודיות צריכה להיות 4.5:1 לפחות. קיימים כלים רבים לקביעת יחס הניגודיות באתר אינטרנט ובחיפוש מהיר בגוגל תוכלו למצוא את כולם.

  • תמונות באתר – כל תמונה צריכה להיות מסומנת בalt text. זה אומר שלכל תמונה בעלת משמעות לקורא יש לתת תיאור נאמן למקור. לדוגמא: אם בתמונה יש 2 אנשים לוחצים ידיים, בתיאור יכול להיות כתוב "לחיצת ידיים" או "2 אנשים לוחצים ידיים". חשוב שהתיאור ייתאם לתמונה וייתאר את מה שנראה בה. אם התמונה לא משמעותית וחסרת חשיבות להבנת התוכן הכללי, ניתן לרשום שהיא תמונת אילוסטרציה.

  • טפסים – במידה וקיימים טפסים באתר, צריכה להיות הודעת שגיאה מפורטת בה מוסבר מה השגיאה ובאיזה שדה היא קיימת, למען נוחות המשתמשים.

  • הצהרת נגישות אתר אינטרנט – אם אתם מעוניינים להצהיר על כך שאתר האינטרנט שבבעלותכם הוא נגיש, יש לציין בהצהרת הנגישות את תהליך נגישות אשר האתר עבר. בהצהרות הנגישות קיימת חובה לציין מספר פרמטרים: שהתאמות הנגישות בוצעו עפ”י חוק שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות והמלצות התקן הישראלי, כי האתר מספק תמיכה בדפוס השימוש המקובל להפעלה עם מקלדת, מהם הדפדפנים המספקים תמיכה טובה בנגישות עם האתר, שם תוכנת קורא המסך שמספקת תמיכה טובה עם האתר, הסדרי הנגישות הקיימים של הארגון, את דרכי הקשר המקובלות במידה והמשתמש נתקל בבעיה וכמו כן, ציון זמן עדכון ההצהרה האחרון והטמעת אייקון נגישות באתר במקום הנראה לעין.

אלה הם רק חלק קטן מסעיפי ההנגשה באתר. קיימים עוד סעיפים מורכבים יותר ופחות לביצוע באתר בכדי שיהיה נגיש. לא בטוחים אם אתרכם מונגש? רוצים להנגיש אותו בצורה יסודית? אודיט בקרה וביקורת מציעה שירותי הנגשה לאתרים לכל סוג של עסק או אירגון. מוזמנים ליצור קשר.

bottom of page