Add to Calendar מסחר אלקטרוני (איקומרס) ותחום דיני צרכנות
top of page

מסחר אלקטרוני (איקומרס) ותחום דיני צרכנות

כיום כמעט בלתי אפשרי לבצע הפרדה בין מסחר אלקטרוני לבין מסחר פיזי, משום שעסקים פיזיים רבים הם גם בעלי חנות אלקטרונית (וכך גם חלק מתחום רחב הנקרא איקומרס). העסקים של ימינו הגדילו להבין שמי שלא נמצא באינטרנט כאילו אינו קיים ולכן תחום המסחר האלקטרוני פורח ורשתות גדולות פותחות את אתרם לעולם הגדול ומאפשרות לרכוש מהם גם אונליין. חנויות מסוימות אף החליטו לוותר על הנדל"ן המסחרי הפיזי ולמכור מוצריהן באינטרנט בלבד.


הקלות בה ניתן לפתוח חנות מקוונת באחת המערכות המוכרות, בשילוב עם העובדה כי תשלומים רבים, כגון דמי שכירות ואף משכורות לעובדים, נעשים מיותרים בהחזקת חנות אונליין, הופכים את העובדה של החזקת חנות אונליינית לעסק כדאי במיוחד.


במקביל, צרכנים רבים גילו את האפשרות של קנייה און-ליין ולעיתים קרובות מעדיפים אופציה זאת לעומת האופציה של שיטוט בחנות פיזית, מציאת חניה, וביזבוז זמן יקר. והמגמה הזאת בגדילה מתמדת ומספר הלקוחות האלקטרוניים הולך וגדל.

מהי חנות איקומרס?

כדי שאתר ייחשב לחנות איקורמס, הוא צריך לעמוד בשלושה תנאים מצטברים: באתר צריכה להיות הצגה של עמודי מוצרים, קיומם של עמודי סל וקופה ויכולת לביצוע עסקאות מקוונות (סליקה).

עסקים רבים חושבים, בטעות, כי אם עשו את הצעדים הלוגיסטיים לפתיחת חנות און-ליין, הם יכולים להתחיל ולמכור. מעבר לרכישת דומיין ובחירת שם שאינו מהווה הפרה של זכויות קניין רוחני, וכמובן וידוא שאין פגיעה בזכויות יוצרים וסימני מסחר, ניסוח תקנון ומדיניות פרטיות לחנות ו"הכנסת" סחורה לחנות, רבים מאמינים שהשלב הבא הוא בעצם לפתוח את החנות לרווחה ולהתחיל למכור, אך לא כך הדבר.

איקומרס ותחום דיני צרכנות

האם החנות המקוונת שלכם לא מפרה את דיני הצרכנות השונים? האם אתר המכירות שלכם עומד בדרישות החוק השונות? כדאי לדעת כמה דברים לפני שאתם "פותחים" את חנותכם לראווה.

הנה כמה סעיפים חשובים בנושא האיקומרס:


עמידה בתנאים של "עיסקת מכר מרחוק"

בעיסקה מסוג זה, הצרכן מסתמך רק על המידע שפורסם באתר ולכן חוק הגנת הצרכן מאפשר לצרכן לבצע ביטול עיסקה, בהתאם לתנאים.

עיסקה מסוג זה, מתוקף היותה בעלת דינים מחמירים המגנים על הצרכן, מחייבת את המוכר (העוסק) לגלות לצרכן פרטים בנוגע לעצמו ולמוצר אותו הוא מוכר, כגון השם, מספר הזהות (או מספר העוסק) והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ, התכונות העיקריות של המוצר, מחיר המוצר ותנאי תשלום אפשריים ועוד..

תיאור מטעה ו/או חסר של מוצר מהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן, אשר יוצר מצב בו בעלי האתר חשופים לתביעות מצד משתמשי האתר ואף לתביעות ייצוגיות.

איסוף מידע בהתאם לדיני הגנת הפרטיות

כל אתר סחר אלקטרוני מאחסן ומשתמש בנתונים רגישים על הקונים שלו, בין אם מדובר בשמם, בפרטי הכתובת שלהם וכלה במספר כרטיס האשראי שלהם. אפילו גם כתובות דואר אלקטרוני הן מידע אישי לפי חוק הגנת הפרטיות.

בחודש מאי 2018 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות בנוגע להגנת הפרטיות. ​תקנות אלו קובעות הסדר מקיף שיחול על כל גוף בישראל המחזיק, מנהל או שבבעלותו "מאגר מידע", והמכיל סוגי "מידע" - כהגדרתם בחוק הגנת הפרטיות.

תקנות הגנת הפרטיות דורשות מכל בעל מאגר מידע לנקוט בשורה של אמצעי אבטחה סטנדרטיים כדי להבטיח הגנה ראויה על המידע האישי ולצמצם ככל שניתן את האפשרות לפגיעה בפרטיות של מושאי המידע, הכוללים בין היתר כתיבה של “מסמך הגדרות המאגר", שמירה פיזית של תשתיות ומערכות חומרה המשמשות את המאגר, תיעוד אירועי אבטחה שונים ועוד..

הפרת סימני מסחר

מותגים רבים, בעיקר בתחומי הביגוד, ההנעלה והאלקטרוניקה מוגנים על פי דיני סימני מסחר שנרשמו והן באמצעות מוניטין שצברו לאורך תקופה. עובדה זאת שומרת על המותג ומגינה עליו בכך שאך ורק בעלי המותג רשאים לייצרם. בנוסף, קיים איסור על צד שלישי ליצור הטעיה בנוגע לאותו מותג ע"י מכירת מוצר מזויף וע"י הטעיית הציבור בנוגע לקשר עסקי-מסחרי עם בעל המותג.

לסיכום, קיימים סעיפים רבים שעליהם יש לתת את הדעת בהקשר של תפעול וניהול חנות אלקטרונית ודיני הצרכנות השונים. במידה ויש ספקות מומלץ להיוועץ באיש מקצוע שמבין בתחום - עורך דין לדיני צרכנות הוא בעל ידע נרחב בתחום דיני צרכנות ויוכל ללוות ולכוון אתכם כך שלא תתבצענה הפרות של דיני צרכנות ותוכלו לחסוך כסף רב.

לכל שאלה בנושא דיני צרכנות ניתן לפנות אל עורך דין לענייני צרכנות מיכאל גילינסקי, ראש תחום רגולציה באודיט בקרה וביקורת.

bottom of page