Add to Calendar מבקר פנים ברשות מקומית
top of page

מבקר פנים ברשות מקומית

מבקר פנים ברשות מקומית גם הוא עבר לעבוד, כמו בשאר העולם, במתכונת קצת שונה. אין ספק כי הקורונה זימנה לעולם העסקים שעת חירום שהעולם עוד לא הכיר; תקנות שעת חירום יצאו לפועל וכל עולם העסקים, כפי שהכרנו אותו, השתנה. עסקים רבים עברו למשלוחים, הקימו חנויות אונליין, העבודה מהמשרדים עברה להיות עבודה מרחוק, מנהלים הוציאו עובדים לחלת, פיטרו עובדים, קיצצו משרות, צימצמו תפקידים ועוד ועוד.. תפקידים מסויימים עברו התאמה למצב, וביניהם מקצוע הביקורת הפנימית, הנעשית ע"י מבקר פנים מוסמך שעבר הכשרה לתיפקוד בשעת חירום. סקר שנערך לא מזמן שאותו ביצע איגוד מבקרי הרשויות המקומיות, מצביע על כך ש90% מהארגונים במשק הקטינו את פעילות מבקר הפנים בעת משבר הקורונה, אך דווקא בזמנים לא צפויים, תפקיד מבקר פנים ברשות מקומית הוא חשוב עוד יותר. מבקר פנים ברשות מקומית מתפקד כחלק בלתי נפרד מניהול הרשות, עוזר לאירגון לשמור על המשכיות עיסקית, מונע ביזבוז של תקציבים מיותרים ומחזק את המערכת ליעילות ארגונית גבוהה יותר. חשיבותם של מבקרי הפנים גבוהה בעיתות קריטיות לאירגונים, ופי כמה וכמה באירגונים ממשלתיים כמו עיריות או רשויות מקומיות. בתקופה של אי ודאות כמו זאת שזימנה הקורונה, מועצות אזוריות ורשויות מקומיות הן בעל תפקיד חשוב מאין כמותו ומהוות את העוגן עבור התושבים, הקהילה, האזרחים וכמובן העסקים שלה. יכולת השרידות של הארגון בשעת אסון תלויה בהיערכות ותכנון המקדים של הארגון ובאופן הטיפול שניתן לנושא בשגרה, טיפול זה יכול להיות קריטי להמשך קיומו של הארגון כעסק חי.

מתוקף תפקידם, היערכות הרשויות וההנחיות משתנה בהתאם להחלטות הממשלה. משרד הפנים פרסם הנחיות לרשויות המקומיות בעקבות התפרצות נגיף הקורונה והרשויות צריכות למלא אחר הוראות אלה. בהתאם לכך הרשויות היו צריכות לנהל בו זמנית מוקדים רבים של טיפול באירוע החירום שיצרה מגפת הקורונה.


עיריות רבות וביניהם מרכז המועצות האזוריות היו צריכות להיערך מחדש בכדי לשמור על המשכיות עיסקית ולספק תמיכה לתושביהן, וכמובן תפקידו של מבקר פנים ברשות מקומית קיבל תפנית וחשיבות גבוהה יותר מהרגיל. הנה מספר נקודות לפעילות שוטפת של רשויות מקומות בעת חירום, כחלק מהנושאים בהם יכול לסייע מבקר פנים מוסמך:

תמיכה בעסקים הרשויות המקומיות הם עמוד התווך של בעלי עסקים קטנים ובינוניים רבים שנפגעו עקב מגפת הקורונה וכעת לאחר גל ראשון שרויים במצוקה. כאקט של סיוע וסולידריות העיריות יכולות לבחור לנקוט בצעדים רבים לצימצום הנזק והקלה על העסקים בעיר, בין אם ע"י מתן פטור אוטומטי מארנונה לבעלי עסקים, מתן הקלות לבעלי העסקים, מתן פטור מתשלום אגרות, פטור מאגרת שילוט, הצבת כסאות ושמשיות במרחב הציבורי ועוד.

בדיקת אספקת חשמל, מים ומוצרים חיוניים אחרים

על הרשות לבצע מספר פעולות לשם הבטחת אספקת מוצרים חיוניים בעת משבר. פעולות כגון עריכת מיפוי תשתיות פיזיות ותשתיות IT, רכש של אמצעים חיוניים למצב חירום בהתאם להנחיות הגורמים המוסמכים, הכנה ותחזוקה שוטפת של ערכות חירום משרדיות, ביצוע בקרות ותחזוקה שוטפת של המוצרים החיוניים כגון חשמל, מים ומוצרים חיוניים נוספים

ביקורת פנים ברשויות מקומיות

פעילות לתושבים


הקורונה לא פסחה על חיי הפנאי והתרבות של תושבי הרשויות השונות שנאלצו להישאר בבית בבידוד ולאחר מכן בסגר. תפקידו של מרכז השילטון המקומי לשמור על חוסן קהילתי ולכן מינהל הקהילה ועיריות רבות הקימו פעילויות רבות מהבית, כמו פעילויות אונליין בחינם מול מוסדות התרבות בעיר, ספרייה דיגיטלית למנויי ספריות, הזמנה לטפח את הגינה בבניין או בבית, פרגן לשכן - הכל בהתאם לכללי הבטיחות. על העיריות השונות לתת מענה לכלל סוגי האוכלוסיות השונות בעיר, החל מהאוכלוסיה המבוגרת, דרך החינוך המיוחד, הילדים ובני הנוער, העובדים הזרים, הנזקקים ועוד. חלוקת מזון


רשויות מקומיות רבות, בשיתוף מחלקת הרווחה המקומית דאגו לחלוקת מזון חם לקשישים נזקקים או בודדים או אם חד הורית, קשיש, משפחה מתחת לקו העוני או כל איש שלא מסוגל לדאוג לעצמו בתנאי בידוד. החלוקה מתבצעת ע"י עובדי אגף הרווחה, מתנדבים, עמותות ועוד. הרשויות המקומיות צריכות להחליט איך מתמודדים עם כל הצרכים שעלו בקהילה ובכלל ולאוכלוסיות המוחלשות בפרט.



טיפול באוכלוסיות מיוחדות


משרד הבריאות קבע פרמטרים מיוחדים להגדרת אוכלוסיות מיוחדת. הנה הם:

· חולים במחלות לב או כלי דם.

· הסובלים מיתר לחץ דם.

· חולי סוכרת.

· מעשנים למעלה מ-10 שנים.

· אנשים עם השמנת יתר.

· מי שאושפז ב-3 שנים האחרונות, לא כולל לידה

· חולים במחלות כרוניות

· מבוגרים בני 70 ומעלה

אי לכך, הרשויות המקומיות צריכות לקבוע נהלי טיפול לאוכלוסיות אלה, להחליט על התנהלות שלהם במוסדות לבריאות, זכויות, הטבות, שירותים ממשלתיים שלהם אוכלוסיות אלה זכאיות ועוד. על הרשויות המקומיות לדאוג יצירת מענים ייחודיים למכלול הצרכים החברתיים ותמיכה באוכלוסיות הייחודיות.

טיפול במוסדות מיוחדים


בתי אבות, מוסדות שיקומיים, שירותי חינוך מיוחד, ועוד מוסדות כאלה ואחרים היו זקוקים להתייחסות מיוחדת בעת משבר קורונה. על הרשויות המקומיות היה צורך לקבוע את הפעילויות, את היקפן, את המתווה לחיי היום יום שמצד אחד יאפשרו להם חיים נורמליים ומהצד השני ייגנו עליהם מהידבקות במחלה.

מקבצי דיור, דיור מוגן, בתי אבות ובתי חולים גריאטריים ובמסגרות דיור לאנשים עם מוגבלויות, הדיירים בחלקם חווים פגיעה בשגרת חייהם ואף כי הם נמצאים במסגרת בעלת פוטנציאל חברתי, הצורך בשמירת מרחק חברתי והחשש מיציאה מן המסגרת עקב המציאות כיום, מותיר אותם ללא עורף תמיכתי ומעצים את תחושת הבדידות שלהם. לבדידות ולשעמום קיימות השלכות קשות על הרווחה הנפשית, על מצב הרוח ועל הבריאות של הדייר. במציאות הנוכחית, קיים שינוי בהיקף ובאופי פעילות הפנאי. בעיקרה היא נעשית ע"י הצוותים במסגרת ובשימוש באמצעים דיגיטליים. במסגרת החזרה לשגרה בצל הקורונה, קיימת חשיבות להבניית מערך פעילויות פנאי להעשרה ו/או הפגת הבדידות בהתאמה למציאות הנוכחית, לדרישות המיגון ולאופי המסגרת.

הקמת מוקד חירום לצד המוקד העירוני


מצב החירום שיצר וירוס COVID-19 חייב את הרשויות המקומיות להעמיד ולתפעל קו חירום אשר ייתן מענה לבקשות מיוחדות, שאלות, בירורים וכל דבר אחר.

המוקד הוקם במטרה לתת לכל שכבות האוכלוסייה מענה רחב ומקיף שכולל:

· הגשת עזרה ראשונה רפואית ממתנדבי איחוד הצלה לפצועים ולחולים לפני הגעת אמבולנס למקום.

· עזרה לוגיסטית באיסוף ומשלוח תרופות, ציוד רפואי ומזון, והגעה מיידית למבקשי הסיוע בכל הגילים.

· תמיכה רגשית לקשישים בודדים הנמצאים בקבוצת הסיכון של הידבקות בנגיף הקורונה.

· עזרה לאנשים עם מוגבלויות.



ביקורת פנים קורונה

טיפול במוקדי התפרצות נגיף קורונה ותחלואה


מוקדי ההתפרצות של נגיף הקורונה שינו לאורך הזמן את גודלם ואת מיקומן הגיאוגרפי. על הרשויות המקומיות מוטלת האחריות לתפעל ולנהל איזור התפרצות של וירוס קורונה. על העיריות או המועצות המקומיות להתוות את הדרך לטיפול הנקודתי בהתפרצות, בין אם בהטלת בידוד על התושבים, סגירת מוסדות חינוך או אחרים, ניהול חלוקת המזון ועוד.

בחינת המלאים והציוד המיועד לחירום


על הרשות לבצע ספירת מלאי כללית של תכולת כל המחסנים הנמצאים ברשותה, לרבות רשימת ציוד לגריעה, כאשר על רשימת המלאי להיות ממוחשבת ועדכנית בכל רגע נתון. כמו כן, על הרשות ל למנות גורם אשר יישא באחריות של תהליך זה.

אין ספק כי לנוכח ריבוי הנושאים אשר קיבלו חשיבות בתקופת הקורונה, ולנוכח דחיפות הטיפול בכל נושא, יש צורך בגוף מקצועי אשר ייתן מענה מהיר, מקצועי ויעיל וייענה על הצורך של הרשויות המקומיות בהגדרת תפקידים, נוהל משבר החירום ושמירה על רצף תפקודי.

ביקורת פנים ברשות מקומית הוא שירות נחוץ בזמני שיגרה ואף יותר בעיתות חירום.

מבקר פנים עובד על פי חוקים ברורים ונועד לא פחות, לסייע לארגונים בשעת חירום. הוא יכול לסייע לרשות המקומית לנהל סיכונים, מקרי כשל ומשברים. הוא מתווה תוכנית המשכיות עיסקית ועוזר למזעור הנזקים, ליעילות תקציבית ועוד. מעבר לכך, יתרון מרכזי של מבקר פנים הוא העובדה כי מתפקד כגוף עצמאי, אובייקטיבי וניטרלי אשר לא מושפע מהסביבה, והמלצותיו נובעות משיקולים מקצועיים בלבד. כמו כן, מבקר הפנים מייעל תהליכים של ניהול הסיכונים, בקרה, פיקוח וממשל תאגידי.

מטרת ביקורת הפנים היא להצביע על סיכונים בתפקוד הארגון, להוסיף ערך ולשפר את הבקרות הניהוליות כדי לצמצם את הסיכונים הללו. הביקורת נועדה להבטיח קיום של יעדי האירגון, שמירה על כספו ורכושו של האירגון, לוודא כי תהליכי עבודה של המנהלים והעובדים מבוצעים באופן יעיל, חלוקת אחריות וסמכויות ויצירת איזונים ובלמים.

מעבר לכך, קיימת חובת מינוי מבקר פנימי בנוסף לוועדת ביקורת. על פי האתר לשלטון החוק: "הרשות המקומית הינה גוף ציבורי אשר נדרשת על פי חוק לקיומם ותפקודם התקין של מנגנוני הבקרה וביקורת פנימית. מנגנונים אלו אמורים לסייע בידי ראש הרשות והנהלתה, בשמירה על הנורמות המחייבות בביצוע תפקידם, כדי להבטיח שפעילותה של הרשות המקומית תיעשה באופן החוקי והראוי. חובה זו מעוגנת בחוק."

ביקורת פנים ברשויות מקומיות יכולה לתת מענה לכל סוגיות אלה. מבקר פנימי מוסמך יכול לסייע לרשות המקומית להיערך לנגיף הקורונה ולעמידה בתקנות שעת חירום, וכן ליצור תרחיש המשך אם במקרה וחלילה תגיע התפרצות חוזרת (גל שני) של המגפה.

באודיט בקרה וביקורת מחלקת ביקורת פנים מקצועית בעלת ניסיון רב של עבודה עם רשויות מקומיות, עיריות, שילטון מקומי ועוד. כמו כן, עו"ד מיכאל גילינסקי, שותף במשרד וראש תחום רגולציה ושוק ההון, הוא קצין בצה"ל במיל' בדרגת אל"מ בפיקוד העורף, ומכיר היטב את הוראות החוק בהקשר לקורונה ולעבודת הביקורת הפנימית.



עו"ד מיכאל גילינסקי אודיט

עם ניסיון של למעלה מעשור כמבקרי פנים יש לנו את הידע המעשי והתיאורטי כדי לבצע את עבודת ביקורת הפנים האירגונית בצורה הטובה ביותר, גם בשעת שיגרה וגם בשעת משבר.


נשמח ללוות גם את האירגון שלכם!

bottom of page