Add to Calendar עורך דין לדיני צרכנות בתחום רשתות המזון
top of page

דיני צרכנות בתחום רשתות המזון

ניתן להסכים על העובדה כי כולנו לקוחות של רשתות מזון, בין אם מדובר בסופרמרקט שכונתי ובעל סניפים מועטים או ברשת ענק בעלת סניפים רבים בכל הארץ. קמעונאות המזון הוא תחום דינאמי מאוד והלוגיסטיקה של כל רשת מזון דורשת הקפדה ותפעול אינטנסיבי, שכן מבצעים עולים ומשתנים חדשות לבקרים, מחירים עולים, מחירים יורדים, המיקום של המוצרים משתנה כל תקופת זמן מסוימת וכמובן גם המותגים והמוצרים. זהו תחום בו נדרש מהעוסקים בו להיות תמיד עם יד על הדופק ולהכיר את חוקי הצרכנות היטב, אך במציאות, לא כך הדבר ולכן הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מחלקת קנסות לעסקים רבים בתחום רשתות המזון. הפרות בתחום רגולציה מסחרית, עסקת מכר מרחוק, מדיניות החזרת מוצרים, ביטול עיסקה, מדיניות החזרה, חובת סימון מוצרים ואיסור הטעיה - כל אלה היו רק חלק ממנת חלקן של החברות שביצעו את ההפרות בתחום רשתות המזון הקמעונאיות. עסקים רבים לא נעזרים באיש מקצוע: עורך דין לדיני צרכנות אשר יכול לעזור באכיפה של דיני הצרכנות השונים, ובעל ידע נרחב וניסיון בתחום הרשתות הקמעונאיות.

בעלי רשתות מזון, רוצים להגן על העסק שלכם ולדעת איזה דיני צרכנות מופרים שוב ושוב?

סעיפים חשובים לידיעה וכן לאכיפה

חובת הצגת מחיר ליחידת מידה

קיימים מקרים מסוימים בהם העוסק חייב להציג את המחיר ליחידת מידה: כאשר מדובר בטובין הנמכרים בתפזורת או בטובין ארוזים מראש, שלפי חיקוק או תקן רשמי חובה לציין על גביהם את כמותם. אופן הצגת המחיר יהיה במקום הנראה לעין ובספרות ברורות וקריאות באופן שניתן להבין כי מדובר על המחיר לסחורה ספציפית.


כמו כן, המחיר ליחידת מידה יסומן על גבי הסחורה או אריזתה או על גבי תווית או שלט הצמודים למדף שמונחים עליו הטובין ולעניין טובין הנמכרים בעסקת מכר מרחוק כהגדרתה בסעיף 14ג(ו) לחוק הגנת הצרכן, יוצג המחיר ליחידת מידה בצמוד למחיר הטובין. כמו כן, קיימת חובה לציין את הכמות הנקייה (נטו) של טובין, ולהציג גם את המחיר ליחידת מידה של הכמות הנקייה (נטו), באופן האמור בתקנות משנה.


יש גם יוצאי דופן: התקנות לא חלות על מוצרי איפור, לחם לא ארוז, תרופות ותוספי מזון, יין, סיגריות, מוצרים שמחירם נמוך מ-10 אג', מוצרים הנמכרים במכונה אוטומטית, מוצרים מסוגים שונים הנמכרים באריזה אחת, מוצרים שמחירם הופחת בשל איכות ירודה או פגם, מוצרים המוצגים בחלון ראווה, חפצי אמנות ועתיקות.

עורך דין דיני צרכנות מזון

הטעיה במחיר

איסור הטעיה הוא סעיף מרכזי בחוק הגנת הצרכן על פי החוק על העוסק חל איסור דבר – במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה – העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה (להלן – הטעיה); בלי לגרוע מכלליות האמור יראו עניינים אלה כמהותיים בעסקה.

קיימים מקרים רבים בהם המחיר המוצג ליד המוצר אינו המחיר הסופי מסיבות כאלה ואחרות.

לעיתים המחיר על המוצרים הוצג ללא מע"מ, או מחיר שונה בין המחיר בקופה לבין המחיר המודפס על המוצר.


היעדר הצגת מחירים על טובין

בעולם שבו חשיבות המדע והבחירה של הלקוח גוברת, לקוחות רוצים לקבל את כל המידע האפשר לפני שהם מבצעים רכישה. אין ספק שבין הקריטריונים השונים לבחירה במוצר מסויים על פני מוצר אחר, מחיר המוצר הוא קריטריון חיוני. הצגת המחיר מאפשרת ללקוח לקבל החלטה עצמאית ולהשוות בין מחירי מוצרים או שירותים מאותו סוג. הצגת המחיר מאפשרת לצרכן לוודא כי התשלום הנגבה ממנו בקופה זהה לזה על מדבקת המחיר ולעמוד על זכותו במקרה של אי התאמה במחיר (בין מחיר מדף למחיר קופה).

כצעד של חיזוק הלקוח, הרשות להגנת הצרכן קבעה כי הצרכן לפנות לבית משפט לתביעות קטנות ולדרוש פיצוי ללא הוכחת נזק. בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי בגובה של עד 10,000 ₪.

לסיכום, אין ספק כי תחום רשתות המזון הוא תחום מרכזי בכל הקשור לאכיפת דיני צרכנות.

קיימות תקנות רבות בנושא ובעלי העסקים צריכים להיות עם ידע רחב בדיני הצרכנות והכרה עמוקה של חוקי הצרכנות השונים ואכיפתם, אך בפועל, בעלי עסקים רבים בתחום המזון אינן מכירים חוקים ותקנות בסיסיות ומסתכנים בהיותם חשופים לתביעה מצד הרשות להגנת הצרכן וכן מצד הלקוחות השונים. ע"י שכירת שירותיו של עורך דין בתחום דיני צרכנות תוכלו למזער ואף להימנע מקנסות ועיצומים הנובעים מהפרות של דיני צרכנות.


לכל שאלה בנושא דיני צרכנות ניתן לפנות אל עורך דין לענייני צרכנות מיכאל גילינסקי, ראש תחום רגולציה באודיט בקרה וביקורת.

bottom of page