Add to Calendar דיני צרכנות בתחום הביגוד וההנעלה
top of page

דיני צרכנות בתחום הביגוד וההנעלה

במועצה לצרכנות מתקבלות מידי שנה תלונות רבות וכן תביעות צרכנים בנושאי רכישות בתחום הביגוד וההנעלה, הן ברכישות בחנויות עצמן והן ברכישות מכר מרחוק באמצעות אתרי החברות באינטרנט. המועצה לצרכנות היא חלק מתוך אירגוני צרכנות רבים שמטרתם להגן על הצרכן.

מדריך קצר למעסיקים

לפניכם מדריך קצר למעסיקים בתחום הביגוד וההנעלה – על מה לשים לב בסחורה שלכם בחנות וכיצד תוכלו להימנע מקנסות בתחום דיני צרכנות?

סימון מוצרי הלבשה

החקיקה קובעת את חובת סימון המוצרים בשפה העברית. זאת בשל הרצון למתן מירב הכלים והאינפורמציה לצרכן הישראלי בדבר מוצר הלבוש אותו הוא שוקל לרכוש, כמו גם מתן אפשרות לחזור ליבואן המוצר או להיזכר ברכיביו לאחר רכישתו, זאת באמצעות הדבקת סימון בשפה העברית למוצר, באופן שיאפשר לצרכן, לרבות לאחר שעשה במוצר שימוש, להיוודע לפרטים ככל ויידרש לכך. צו הגנת הצרכן סימון טובין קובע כי מוצרי הלבשה בין אם מיוצרים בישראל ובין אם יובאו לישראל יסומנו גם בעברית בסימון שיכלול בין היתר את הפרטים הבאים:

1. שם הסיב שממנו עשוי פריט ההלבשה כגון כותנה, פוליאסטר, ויסקוזה, משי, צמר, אקרילן,

אנגורה, פשתן. אם הוא עשוי מתערובת של סיבים שונים, יצוינו שמות הסיבים ומשקלם

באחוזים, לפי סדר יורד.

2. גודל מוצר ההלבשה יצוין בספרות או במילים "קטן", "בינוני", "גדול" או "גדול מאד" או

באותיות באנגלית .

3. הוראות כביסה (אפשר רק בסימון גרפי).

4. פרטי היצרן או היבואן לרבות שמו, מספר ח.פ. וכתובתו, וכן ארץ הייצור.

כמו כן, נדרש בצו כי הסימון יהיה על גבי המוצר עצמו או על גבי תווית העשויה מבד התפורה

היטב או מחוברת דרך קבע באופן אחר למוצר ההלבשה.


דיני צרכנות בתחום הביגוד וההנעלה

תקופת ביטול

ללקוח עומדת הזכות לבטל את העיסקה, גם אם מדובר בתחום הביגוד וההנעלה. לאחר הקנייה תעמוד לצרכן תקופת ביטול הכוללת את יום הרכישה עצמו ואת שני הימים שלאחריו, לא כולל ימי מנוחה, כל עוד תווית המחיר טרם הוסרה מהמוצר המוחזר.

בתקופת הביטול רשאי הצרכן לבטל את העסקה באופן חד־צדדי ולהחזיר את המוצר ולקבל חזרה את כספו בניכוי דמי ביטול עסקה בשיעור של 5% או 100 שקל, הנמוך מביניהם.

במוצרי הלבשה תחתונה, כולל בגדי ים, לא ניתן לבטל את העסקה עקב חרטה.

פירסומים ומבצעים

· רצוי לקבוע גורם אחד ברשת שיהיה אחראי על פרסום המבצעים.

· יש להקפיד על קיומו של תקנון לכל מבצע– יש לוודא כי התקנון מצוי בכל חנות. כל לקוח המבקש לעיין בתקנון זה רשאי לעשות זאת.

· יש להקפיד מיד עם סיומו של מבצע להוריד את הפרסום בחנות.

· יש לוודא כי בכל מקרה של מבצע מופיע המחיר המקורי והמחיר החדש ולהקפיד לא להסתיר את הברקוד.

· אין לשים מוצרים במבצע במדפים נמוכים.

החזרת מוצרים - החזר כספי וזיכוי

· חובה לקבוע מדיניות, התואמת את הוראות החוק.

· כמובן שאם קבענו מדיניות, חייבים לפעול לפיה.

· יש להקפיד על הכלל של מחיר מיוחד לאחר מבצעים.

· מניין הימים להחזר כספי – יש לקחת בחשבון ימי חג, שבת, בחירות וכיו"ב.

לסיכום,

אין ספק כי תחום ההנעלה והביגוד מקבל דגש משלו בכל הקשור לאכיפת דיני צרכנות. יש פרטים רבים שיש לשים לב אליהם בכדי לא לבצע הפרות של החוקים השונים. הפרות בתחום הרגולציה המסחרית, עסקת מכר מרחוק, מדיניות החזרת מוצרים, ביטול עיסקה, מדיניות החזרה, חובת סימון מוצרים ואיסור הטעיה - כל אלה היו רק חלק ממנת חלקן של חברות בתחום הביגוד וההנעלה. בפועל, לא כל פעולות הצרכנות מסתיימות בדרך ובאופן לו ציפינו ולעיתים אף גוררות אחריהן תוצאות בלתי רצויות ואף מזיקות. במקרים אלה, מתעורר הצורך בבחינה משפטית והתערבות מקצועית.

ע"י שכירת שירותיו של עורך דין בתחום דיני צרכנות תוכלו למזער ואף להימנע מקנסות ועיצומים הנובעים מהפרות של דיני צרכנות. לכל שאלה בנושא דיני צרכנות ניתן לפנות אל עורך דין לענייני צרכנות מיכאל גילינסקי, ראש תחום רגולציה באודיט בקרה וביקורת.

bottom of page