Add to Calendar נותן שירותים פיננסיים? כדאי שתדע
top of page

חוק ההלוואות החברתיות. נותן שירותים פיננסיים? כדאי שתכיר אותו


נותן שירותים פיננסיים (או בקיצור נש"מ)?

חוק ההלוואות החברתיות צובר תאוצה וכדאי לדעת: לאחרונה יצא צו חדש במסגרת חוק איסור הלבנת הון וכעת פלטפורמות מתווכות באשראי כמו העסק שלך (הקרוי גם נותן שירותים פיננסיים), נכנסו לפיקוח של שוק ההון. חוק ההלוואות החברתיות, הנקרא גם חוק P2P , נוצר בשל העובדה כי מדובר בשוק גדול במיוחד: כיום, לפי הערכות, מנהלות הפלטפורמות השונות בארץ פחות מחצי מיליארד שקל, מתוך שוק הלוואות צרכניות של יותר מ-150 מיליארד שקל. הציפייה היא שצעדים כמו הכנסתן לפיקוח וחיובן בקבלת רישיון יגבירו את אמון הציבור בהן ויהיו רוח גבית לצמיחתן. תחום ההלוואות החברתיות החל לצמוח בעולם בעשור האחרון, וגם בישראל קמו בארבע השנים האחרונות כמה חברות בתחום. בישראל פועלות כיום ארבע פלטפורמות P2P עיקריות - בלנדר, eLOAN, טריא ו-BTB. הפלטפורמה החמישית במספר שפועלת במודל דומה אך עוסקת רק בניכיון של חשבוניות לבעלי עסקים, נקראת קרדיט פלייס.

מה זה אומר עבורך?


חוק ההלוואות החברתיות עובר שינוי וכדאי להיות מוכן מבחינה חוקית ולוגיסטית.

מה השינוי?


עד לא מזמן לא היה פיקוח חוקי על הפלטפורמות לתיווך אשראי חברתי, להבדיל מהתחומים בהם חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מפוקחים. כעת הפיקוח נעשה על ידי שוק ההון ויש צורך לקבל רישיון לעסוק בתחום זה. 2 סוגי רישיונות יינתנו לפלטפורמות: הראשון יינתן על פעילות בהיקף של עד 25 מיליון שקל, והשני לפלטפורמות עם היקף פעילות גדול יותר. מעבר לכך, כל פלטפורמה תצטרך להיות בעלת הון עצמי משמעותי של 100 אלף שקל לפחות. כמו כן, חל איסור לעסוק באופן עצמאי באשראי, וזאת כדי למנוע מצב של ניגוד עניינים בין הפעילות שלה עצמה ובין הלקוחות שלה (המלווים והלווים).

ומה עם הרגולציה?

הפלטפורמות יצטרכו להיות מפוקחות גם בהיבטים צרכניים כמו דיווח על הסיכונים במתן הלוואה למלווים, שקיפות בנושא הריבית ושיעור הדיפולט (חדלות פירעון) בהלוואות, וכן קביעת רף מינימלי של פיזור כספי ההשקעה בין ההלוואות.

שירותים פיננסיים חוק ההלוואות שוק ההון

אז מה אפשר לעשות?

אנחנו בהחלט יכולים לעזור! אנחנו מתמחים בעבודה מול רגולציה של שוק ההון ונשמח לתרום לכם מהידע והניסיון שלנו כדי שתוכלו לעמוד בחוקי הרגולציה בצורה המיטבית. צוות המומחים שלנו משלב ידע מעשי ותיאורטי נרחב כך שכל לקוח מקבל את השירות האופטימלי לצרכיו. הצוות הינו בעל ידע וניסיון רב מתחומי הכלכלה, החשבונאות, תעשייה וניהול, משפט וניתוח מערכות מידע ובעל הבנה תהליכית וראיה עסקית רחבה

צרו קשר לכל שאלה או בירור בנושא עם עו"ד רגולציה מיכאל גילינסקי, ראש תחום רגולציה בשוק ההון. טלפון: 03-5616303 נייד: 052-4326617 מייל: michaelg@audit-fa.co.il


bottom of page